Το Τμήμα Αρχαιολογίας και Ιστορικής Έρευνας του Δήμου Αχαρνών, για δέκατη πέμπτη συνεχή χρονιά, θα πραγματοποιήσει εκπαιδευτικές δράσεις κατά το σχολικό έτος 2013-2014, οι οποίες, στο πλαίσιο της διά βίου μάθησης, απευθύνονται όχι μόνο στους μαθητές αλλά και στους ενήλικες που θα ήθελαν να τις παρακολουθήσουν.

Στόχος των δράσεων είναι η προβολή της τοπικής ιστορίας και του συνόλου των υλικών στοιχείων που συνθέτουν το διαχρονικό μνημειακό πλούτο των Αχαρνών από τους αρχαίους μέχρι τους νεότερους χρόνους.

Σε όλα τα προγράμματα η ανάθεση ρόλων σε όλο το δυναμικό της τάξης εξασφαλίζει μια ενεργή και ενδιαφέρουσα διαδικασία τόσο για τους μικρότερους μαθητές όσο και για τους εφήβους. Με την πρόκληση της αυτενέργειας, τη βιωματική προσέγγιση, τη χρήση του θεατρικού παιχνιδιού, το παραμύθι, τη σωματική έκφραση και την εικαστική δημιουργία τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Δήμου Αχαρνών έχουν σκοπό να μεταβάλουν την επίσκεψη στους χώρους πολιτισμικής αναφοράς σε ευχάριστη εμπειρία.

Αναλυτικά τα προγράμματα είναι τα εξής:

1. Ο Θολωτός Τάφος των Αχαρνών:  Το πρόγραμμα που διεξάγεται από το 2000 με μεγάλη συμμετοχή και αμείωτο ενδιαφέρον των σχολείων όλης της Αττικής έχει ως σκοπό την ανάδειξη, την προβολή και την προστασία του σημαντικού αυτού μνημείου που χρονολογείται στη Μυκηναϊκή εποχή (14ος-13ος αι. π.Χ.) και αποτελεί μάρτυρα της μακραίωνης και σπουδαίας ιστορίας των Αχαρνών.

Οι δραστηριότητες οργανώνονται σε τρία στάδια: Στην πρώτη φάση οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να λάβουν το έντυπο υλικό με τίτλο «Σαν Παραμύθι, το Τραγούδι της Λύρας», έκδοση του Δήμου Αχαρνών, τουλάχιστον 20 μέρες πριν τη διεξαγωγή του προγράμματος. Στο βιβλίο η λύρα (το σημαντικότερο εύρημα του ταφικού θαλάμου) ζωντανεύει από τις προθήκες του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και αφηγείται την ιστορία του φανταστικού άρχοντα Δημόδοκου και της οικογένειάς του. Ο ήρωας της ιστορίας, που πήρε σάρκα και οστά από τους ίδιους τους μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, είναι ποιητής, ευσεβής, ευγενής, γενναίος, δίκαιος με τους υπηκόους του και καλός πατέρας. πράγματα που ζητούν πάντα τα παιδιά σε όλες τις εποχές και σε όλες τις χώρες από αυτούς που άρχουν.

Στη δεύτερη φάση, σε ένα ευχάριστα διαμορφωμένο περιβάλλον δίπλα στον αρχαιολογικό χώρο, οι μαθητές συνδυάζοντας την επιστημονική πληροφορία –θεματικά οργανωμένη– με τη βιωματική προσέγγιση γνωρίζουν τη Μυκηναϊκή εποχή στην οποία ανήκει ο θολωτός τάφος με τη χρήση πλούσιου εποπτικού υλικού, όπως εκπαιδευτικοί πίνακες, μουσειοσκευή, διαφάνειες αρχαίων ευρημάτων και προβολή σχετικών βίντεο.

Μετά από ένα σύντομο διάλειμμα ακολουθεί ξενάγηση στο μνημείο από τους μουσειοπαιδαγωγούς με έμφαση στην ανασκαφή του μνημείου, τον τρόπο κατασκευής του, τη χρήση του θαλάμου ως ταφικού χώρου στα μυκηναϊκά χρόνια και τη χρήση του δρόμου ως χώρου λατρείας νεκρών ηρώων από τη Γεωμετρική έως την Κλασική εποχή. Με βάση τα στοιχεία που αναφέρονται στην ξενάγηση ακολουθεί δραματοποίηση από τους μαθητές (θεατρικός αυτοσχεδιασμός) που ως συγγενείς και φίλοι του νεκρού άρχοντα αναπαριστούν την κτέριση, το θρήνο, το νεκρόδειπνο και τη διαχρονική χρήση του δρόμου του τάφου έως τα χρόνια του Πελοποννησιακού πολέμου και τη λεηλασία των Αχαρνών από τους Λακεδαιμόνιους (Αρχιδάμειος πόλεμος).

Ημέρα Λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη. Ανώτατο σύνολο συμμετεχόντων μαθητών: 25-30. Χρόνος διεξαγωγής: Νοέμβριος-Ιούνιος. Προτεινόμενες τάξεις: Δ΄ Δημοτικού, Α΄ Γυμνάσιου. Χώρος διεξαγωγής: Τμήμα Αρχαιολογίας και Ιστορικής Έρευνας των Αχαρνών (Φιλαδελφείας 217, 5η Στάση Κόκκινου Μύλου), Αρχαιολογικός Χώρος. Λεωφορειακή Γραμμή Γ9 με τερματική στάση στη Χαλκοκονδύλη.

2. Αρχαιολογική Συλλογή Αχαρνών:  Με αφορμή τα αντικείμενα της Συλλογής από τα προϊστορικά έως και τα βυζαντινά χρόνια, επιτύμβια μνημεία και αγγεία ταφικής χρήσης καθώς και τα ανασκαφικά δεδομένα που μαρτυρούν δημόσια έργα όπως το θέατρο, τα ιερά, το πλήθος των επιγραφών με ονόματα Αχαρνέων που συμμετείχαν στη πολιτική ζωή της Αθήνας, οι μαθητές ιχνηλατούν το δημόσιο και ιδιωτικό βίο καθώς και τη λατρεία των Αχαρνέων (Αθηναίων πολιτών) μέσα από δύο προγράμματα:

α) «Μύθοι και λατρεία στις αρχαίες Αχαρνές – Η αρπαγή της Περσεφόνης». Ως εποπτικό υλικό χρησιμοποιούνται αντίγραφα γλυπτών των δώδεκα θεών και σε πλαστικοποιημένες εικόνες αναπαραστάσεις τους μέσα από έργα τέχνης. Μετά το διδακτικό μέρος του προγράμματος (γνωριμία με τους θεούς και τους μύθους) με αφορμή τη λατρεία του Ηρακλή στις Αχαρνές και τη μύηση του ήρωα στα Ελευσίνια Μυστήρια πριν την κάθοδό του στον Άδη, ακολουθεί θεατρικό δρώμενο με τίτλο «Η αρπαγή της Περσεφόνης». Στη θεατρική μουσική αναπαράσταση πρωταγωνιστικό ρόλο έχουν τα ίδια τα παιδιά που μεταμφιεσμένα αναπαριστούν την αρπαγή της Κόρης και τις συνέπειές της στη φύση καθοδηγούμενα από την κούκλα-γιαγιά αφηγήτρια (εμψύχωση αντικειμένου).

Ημέρα Λειτουργίας: Τετάρτη. Ανώτατο σύνολο συμμετεχόντων μαθητών: 25-30. Προτεινόμενες τάξεις: Γ΄, Δ΄ Δημοτικού. Χρόνος διεξαγωγής: Φεβρουάριος-Μάρτιος-Απρίλιος. Χώρος διεξαγωγής: Αρχαιολογική Συλλογή Αχαρνών (Φιλαδελφείας 76). Λεωφορειακή Γραμμή Γ9 με τερματική στάση στη Χαλκοκονδύλη.

β) «Παίζοντας στα αρχαία χρόνια»: Η δεύτερη θεματική ενότητα, με αφορμή τα αντικείμενα της αρχαιολογικής συλλογής και τα αρχαιολογικά δεδομένα, αναφέρεται στο παιδί κατά την αρχαιότητα από τη γέννηση έως την ενηλικίωση, με έμφαση στο παιχνίδι και την εκπαίδευσή του. Ως μουσειοσκευή στο χώρο του μουσείου για βιωματική προσέγγιση χρησιμοποιούνται αντίγραφα παιχνιδιών γνωστά από την αρχαιολογική σκαπάνη και την αρχαία εικονογραφία σε αγγεία και γλυπτά. Στο τέλος τα παιδιά παίζουν παιχνίδια που διατηρούνται έως τις μέρες μας.

Ημέρα Λειτουργίας: Τετάρτη. Ανώτατο σύνολο συμμετεχόντων μαθητών: 25-30. Προτεινόμενες τάξεις: Γ΄, Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ Δημοτικού, Α΄ Γυμνάσιου. Χρόνος διεξαγωγής: Απρίλιος-Μάιος-Ιούνιος. Χώρος διεξαγωγής: Αρχαιολογική Συλλογή Αχαρνών (Φιλαδελφείας 76), Στάση 10η. Λεωφορειακή Γραμμή Γ9 με τερματική στάση στη Χαλκοκονδύλη.

3. Σεμινάριο Μουσειακής Αγωγής: Για τους παιδαγωγούς της προσχολικής αγωγής των παιδικών σταθμών και των νηπιαγωγείων του Δήμου Αχαρνών θα πραγματοποιηθούν σεμινάρια διάρκειας έξι ωρών (σε τρεις συναντήσεις) με θέμα: … «Τα παιδία παίζει: από την πλαγγόνα των αρχαίων και την κουτσούνα της γιαγιάς στη Barbie της μαμάς».

Το σεμινάριο φιλοδοξεί να βοηθήσει τους παιδαγωγούς να προσεγγίσουν το παιχνίδι ως αντικείμενο και ως δραστηριότητα μέσα στη διαχρονία, με έμφαση σε παιχνίδια που διατηρούνται έως σήμερα με σκοπό την υλοποίηση σχετικού project στο χώρο τους. Το σεμινάριο θα περιλαμβάνει: προβολή power point με θέμα: το παιχνίδι στη διαχρονία με έμφαση στην αρχαιότητα, προτεινόμενη μεθοδολογία διδασκαλίας, βιωματικό θεατρικό εργαστήρι με αντίγραφα παιχνιδιών από την αρχαιότητα, εικαστικό εργαστήρι κατασκευής πήλινης κούκλας και συζήτηση – ανταλλαγή απόψεων.

Οι παιδικοί σταθμοί και τα νηπιαγωγεία που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα θα δανείζονται για δύο εβδομάδες «μουσειοβαλίτσα» με αντίγραφα παιχνιδιών της αρχαιότητας. Παράλληλα εάν το επιθυμούν θα πραγματοποιείται το σχετικό πρόγραμμα στην Αρχαιολογική Συλλογή Αχαρνών από μουσειοπαιδαγωγό του Τμήματος Αρχαιολογίας.

4. Προβολή βιντεοταινίας με θέμα την αρχαιοκαπηλία: Προβολή της ταινίας «Witness the past. Educational program on illicit trafficking of antiquities», για την ευαισθητοποίηση των μαθητών στο θέμα της κλοπής αντικειμένων πολιτιστικής κληρονομιάς.

Ανώτατο σύνολο συμμετεχόντων μαθητών: 25-30. Προτεινόμενες τάξεις: Όλες οι τάξεις Δημοτικού. Χρόνος διεξαγωγής: Καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους. Χώρος διεξαγωγής: Τμήμα Αρχαιολογίας και Ιστορικής Έρευνας των Αχαρνών (Φιλαδελφείας 217, 5η Στάση Κόκκινου Μύλου), Αρχαιολογικός Χώρος. Λεωφορειακή Γραμμή Γ9 με τερματική στάση στη Χαλκοκονδύλη.

Να σημειωθεί ότι για όλα τα προγράμματα η Βιβλιοθήκη του Τμήματος δανείζει στα σχολεία των Αχαρνών βιβλιογραφικό και οπτικοακουστικό υλικό που λειτουργεί ως εργαλείο στο γνωστικό πεδίο που έχει επιλεγεί. Οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί και μαθητές επίσης μπορούν να αναζητήσουν πληροφοριακό υλικό για τα προγράμματα του Θολωτού και του Καραγκιόζη στο site του Δήμου (www.acharnes.gr).

Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να απευθύνεστε στο τηλ.: 210 2322878.