«Το Μουσείο ως σχολείο» ήταν το θέμα της ημερίδας που διοργάνωσαν οι Εκδόσεις Μεταίχμιο με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Μουσείων (18 Μαΐου) και την Παγκόσμια Ημέρα Πολιτισμού (21 Μαΐου) και βασικούς εισηγητές τη συγγραφέα και κριτικό παιδικής λογοτεχνίας, Μαρίζα Ντεκάστρο, και τον αρχαιολόγο στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών, Πάνο Βοσνίδη.

«Η προσέγγιση στη μουσειακή εκπαίδευση πρέπει να έχει ψυχαγωγικό χαρακτήρα, να στοχεύει στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων των παιδιών», τόνισε η Μαρίζα Ντεκάστρο αναπτύσσοντας τις σκέψεις της για τα μέσα που πρέπει να επιστρατεύσουν οι εκπαιδευτικοί ώστε να κεντρίσει την περιέργεια των μαθητών η επίσκεψη σε ένα μουσείο.

Οι δύο εισηγητές κλήθηκαν να απαντήσουν σε μια σειρά από ερωτήματα: πώς «εκπαιδεύεται» ένας επισκέπτης μουσείου; Πώς μπορούν τα εκθέματα να αποτελέσουν εργαλεία παιχνιδιού και μάθησης; Πώς εντάσσονται ο πολιτισμός και η τέχνη στο σχολικό περιβάλλον;

«Πρέπει να αποδείξουμε στα παιδιά ότι το μουσείο είναι ένας χώρος ψυχαγωγίας, ένα παιχνίδι», σημείωσε η Μαρίζα Ντεκάστρο. «Στη φαντασία του παιδιού το μουσείο πρέπει να γίνει ένα κυνήγι θησαυρού», πρόσθεσε.

Αυτό το κυνήγι θησαυρού έχει, όμως, ορισμένους κανόνες. Πρώτον, οι εκπαιδευτικοί αλλά και οι γονείς που συνοδεύουν τα παιδιά τους σε ένα μουσείο πρέπει να γνωρίζουν ότι πρέπει να επιλέξουν τι θα δουν, καθώς είναι αδύνατον να δουν τα πάντα.

Δεύτερον, το βάρος πρέπει να δοθεί σε εκθέματα που θα ξαφνιάσουν και θα προβληματίσουν τα παιδιά. Για παράδειγμα, αυτά θα μπορούσαν να είναι αντικείμενα που συνδέουν το χθες με το σήμερα, όπως είναι τα θήλαστρα που χρησιμοποιούσαν οι μητέρες στην αρχαιότητα για να ταΐσουν τα βρέφη τους.

Ο τρίτος κανόνας είναι ότι οι πληροφορίες πρέπει να είναι περιεκτικές και σαφείς.

«Χρειάζεται πολύ μεγάλη αφαίρεση πληροφοριών, ο ακαδημαϊσμός πρέπει να αποφεύγεται», τόνισε η κ. Ντεκάστρο.

«Στήνουμε πολλές φορές τις μόνιμες εκθέσεις έτσι ώστε να απευθύνονται στην “ελίτ”, αλλά το ζητούμενο είναι μια έκθεση που θα είναι κατανοητή από το ευρύ κοινό και θα απευθύνεται σε αυτό», τόνισε από την πλευρά του ο Πάνος Βοσνίδης, υπεύθυνος στο γραφείο εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου Αθηνών. «Το μουσείο δεν πρέπει να έχει τον χαρακτήρα και τη λειτουργία μιας εγκυκλοπαίδειας», ανέφερε χαρακτηριστικά.