Μια προσπάθεια εντοπισμού, χαρτογράφησης και ανάδειξης της μινωικής διαδρομής από τον Κρουσώνα προς το Ιδαίο Αντρο ξεκίνησε η Δημοτική Αρχή Μαλεβιζίου με τη συμμετοχή μελών του Πεζοπορικού Ομίλου Ηρακλείου.

Τα μέλη του Πεζοπορικού Συλλόγου Ηρακλείου, προχώρησαν στη χαρτογράφηση της διαδρομής μεταξύ Κρουσώνα και Ζωμίνθου, την οποία θα παραχωρήσουν στον Δήμο Μαλεβιζίου, προκειμένου αυτή να χρησιμοποιηθεί για τη μελέτη ανάδειξης της περίφημης μινωικής διαδρομής, που περιγράφει ο Πλάτωνας. Μεταξύ των πεζοπόρων ήταν οι αρχαιολόγοι Γιώργος Τζωράκης και Αθηνά Τσαμπανάκη και ο μηχανολόγος Μιχάλης Σαββάκης.

Η πορεία ξεκίνησε, πριν από λίγες ημέρες, από τη θέση «Αχλαδιάς» στον Κρουσώνα και συνεχίστηκε μέσα από το Κρουσανιώτικο Φαράγγι και το οροπέδιο «Λιβάδι» και από κει ακολούθησαν τα φυσικά περάσματα, ανάμεσα από τις κορυφές των ανωγειανών βουνών, με κατάληξη τον αρχαιολογικό χώρο της Ζωμίνθου. Η πεζοπορία για την όλη διαδρομή ξεπέρασε τις 8 ώρες, αφού διανύθηκαν περισσότερα από 14 χιλιόμετρα!

Σύμφωνα με τον Δήμο Μαλεβιζίου, για πολλούς επιστήμονες, με πρώτο τον αείμνηστο αρχαιολόγο Γιάννη Σακελλαράκη, η διαδρομή αυτή αποτελεί τον αρχαίο δρόμο που ακολουθούσαν διαχρονικά οι κάτοικοι της Κνωσού και της ενδοχώρας της, για την ανάβαση τους στο σπουδαίο ιερό σπήλαιο της Ιδης. Η ανακάλυψη της Ζωμίνθου, που αποτελούσε βέβαιο σταθμό των προσκυνητών του Ιδαίου, στο μέσο περίπου αυτής της διαδρομής, αποτελεί μια ακόμη επιβεβαίωση αυτής της θεωρίας.

Ο ίδιος δρόμος ταυτίζεται από πολλούς μελετητές με την πορεία που ακολουθούσε ο βασιλιάς Μίνωας («Μίνως Εννέωρος») κάθε εννέα χρόνια, από την Κνωσό στο Ιδαίο Αντρο, για να πάρει τους Νόμους από τον πατέρα του, τον Δία.

Παράλληλα, η πορεία αυτή θεωρείται ότι περιγράφεται και από τον Πλάτωνα σε έναν από τους Διαλόγους του, που υποτίθεται πως εξελίσσεται κατά τη διάρκεια της ανάβασης από την Κνωσό στο Ιδαίο Αντρο. Στη συζήτηση αυτή, που αφορά τους Νόμους, παίρνουν μέρος ένας ανώνυμος Αθηναίος (πιθανώς ο ίδιος ο Πλάτωνας), ο Κρητικός Κλεινίας και ο Σπαρτιάτης Μέγγιλος. Στη δεκάωρη περίπου πορεία που περιγράφεται, δίνονται στοιχεία που θυμίζουν ακόμη και σήμερα την περιοχή: οι εύφοροι «λειμώνες», όπως το «Κρουσανιώτικο Λιβάδι» και τα άλση, τα ψηλά δέντρα και ιδίως τα κυπαρίσσια, που φύονται και σήμερα στις πλευρές του φαραγγιού του Κρουσώνα.

Η μακραίωνη λατρευτική χρήση του Ιδαίου Αντρου για τρεις και πλέον χιλιετίες (από τη Μινωική δηλαδή Εποχή μέχρι και τους Ρωμαϊκούς Χρόνους), όχι μόνο από Κρήτες, αλλά και από τους λαούς ολόκληρης της Ανατολικής Μεσογείου, καθιστά τη διαδρομή από τον Κρουσώνα προς το Ιδαίο, ως μια από τις σημαντικότερες, αλλά και διαχρονικότερες προσκυνηματικές διαδρομές της Κρήτης και της Ελλάδας.

Πώς όμως μπορεί να αξιοποιηθεί η παράδοση αυτή; «Μετά τη χαρτογράφηση της διαδρομής, ο δήμος Μαλεβιζίου είναι έτοιμος να προχωρήσει στης διαδικασίες που απαιτούνται για την εκπόνηση της σχετικής μελέτης του έργου ανάδειξης και προβολής», δηλώνει ο δήμαρχος Μαλεβιζίου, Κώστας Μαμουλάκης. «Σκοπός μας είναι να αναδειχτεί η διαδρομή αυτή, η οποία είναι ικανή να αποτελέσει πόλο έλξης επισκεπτών από όλον τον κόσμο».